Minggu, 24 Mei 2009

5 Tips Mudah Meningkatkan Potensi Otak dan Minda

1. Jika anda banyak menggunakan tangan kanan untuk menulis dan melakukan sesuatu kerja, cubalah sesekali menulis atau menggunakan pula tangan kiri anda. Atau anda memperbanyakan pergerakan jari-jemari tangan kiri anda. Ini untuk meningkatkan penggunaan kedua-dua belah otak.

2. Jika anda seorang yang banyak mengira, berfikir dalam membuat analisis, menulis repot, dan berfikir. Cuba gunakan teknik visualisasi setiap kali sebelum tidur. Cuba bayangkan suasana di tepi laut, di dalam hutan yang penuh dengan kehijauan atau bayangkan sausana kesegaran aliran air terjun di tempat yang pernah anda lawati. Atau paling mudah, gambarkan lukisan-lukisan yang berwarna warni atau pemandangan. Ia meningkatkan penggunaan kedua-dua belah otak.

3. Jika anda tidak begitu meminati lagu atau irama, cuba ambil sedikit masa untuk menikmati lagu-lagu yang boleh menenangkan fikiran anda. Tidak kira apa jenis lagu tetapi sebaik-baiknya lagu yang mempunyai tempo yang lembut dan pelahan. Sebaiknya lagu yang tidak terlalu menggunakan “gadget” digital. Cari muzik yang banyak menggunakan alat muzik yang lebih alami atau natural seperti gitar akaustik, sitar, gabus, piano, violin, flute, gendang, atau sekarang banyak album munajat yang telah digabungkan dengan elemen alam seperti bunyi burung, ombak, angin dan sebaginya. Ini akan meningkatkan komposisi kedua-dua otak.

4. Membaca. Ya… membaca meningkatkan potensi minda. Tetapi cuba cari bahan bacaan yang positif dan berilmu. Ini akan mengerakkan minda yang statik, menjadikan fikiran lebih dinamik dan otak lebih kreatif. Jika tidak suka membaca, anda boleh mendengar ceramah ilmu baik di TV atau di masjid. Sekurangnya, otak akan diajar untuk berfikir dan seterusnya menjana kemampuan otak. Paling mudah mendengar ceramah atau tazkirah ilmu di masjid atau surau.

5. Bersenam atau bersukan (jogging) setiap petang atau awal pagi. Terbukti bersenam akan stimulasikan penghasilan pertumbuhan sesaraf otak dan menghasilkan sel otak baru. Bersenam juga meningkatkan pengeluaran hormon Endorphin yang boleh memberikan ketenangan. Kerana itu di dalam setiap bangsa dan masyarakat dunia mempunyai senaman mereka sendiri iaitu India dengan Yoga, Cina dengan Tai chi, Melayu dengan senam dan silat melayunya dan banyak lagi. Malahan di dalam Islam, solat mempunyai khusus elemen senam fizikal untuk kesihatan. SeLaNjuTnYa...

0 komentar: